Laatste weekjes in Aracaju! - Reisverslag uit Aracaju, Brazilië van Marijn en Simone - WaarBenJij.nu Laatste weekjes in Aracaju! - Reisverslag uit Aracaju, Brazilië van Marijn en Simone - WaarBenJij.nu

Laatste weekjes in Aracaju!

Blijf op de hoogte en volg Marijn en Simone

28 Februari 2015 | Brazilië, Aracaju

Lieve iedereen,

We zitten nu op het vliegveld van Rio te wachten op onze overstap naar Curitiba! Dit geeft ons mooi de tijd om jullie nog even te updaten over onze laatste weekjes in Aracaju!

Zoals beloofd zullen we jullie van alles vertellen over het grootste van feest Brazilië: CARNAVAL!!

Vrijdag de 13e, voor ons een geluksdag, vertrokken we met Shirley naar Salvador. Aangezien het maar 300km verderop is, wat voor Braziliaanse begrippen heel dichtbij is, konden we lekker met de auto. We vertrokken al ’s ochtends vroeg en kwamen rond het middaguur aan in Salvador. We konden met z’n drieën bij een vriendin van Shirley logeren, wat heel fijn was, aangezien de stad 3 keer zo duur wordt vanwege de Carnavalsdrukte! Zelf hadden we niet echt een beeld van hoe Carnaval hier gevierd wordt, dus daarom zullen we het eerst even aan jullie proberen uit te leggen. De boulevard van Salvador is ongeveer 6km lang en hier vindt het feest plaats. Vanaf 16 uur vertrekt er elk halfuur een vrachtwagen met daar bovenop verschillende artiesten. Deze vrachtwagens rijden over het hele parcours met een snelheid van letterlijk 1km per uur. Om het Carnaval bij te wonen, heb je drie opties: Bloco, Camarote en Pipoca.

Een Bloco wordt gevormd door de ruimte direct voor en achter de vrachtwagen en wordt afgeschermd door verschillende mensen die een touw vasthouden in de vorm van een ovaal rond de vrachtwagen. Als je ervoor kiest om Carnaval in een Bloco te vieren, loop je dus het gehele parcours mee met de vrachtwagen met daarop je favoriete artiest. Je moet hier echter wel een kaartje voor kopen waarbij je een specifiek shirt krijgt dat kenmerkend is voor jouw blok. Voordeel van een blok is dat je hier veel ruimte hebt om lekker te feesten.

Camarote is een geval apart. Langs de weg staan verschillende (grote) tenten op ongeveer 3 meter hoogte. Vanuit deze ruimte heb je dus een goed zicht op alle wagens die langsrijden en zo zie je dus de hele avond verschillende artiesten langskomen. Maar dit is niet alles, je wordt de gehele avond voorzien van drank, je kan gemasseerd worden, je make-up kan gedaan worden; niks is gek genoeg! Bovendien is er na middernacht, als alle blokken voorbij zijn, nog een extra optreden binnenin de tent waardoor het feest tot in de vroege uurtjes voortduurt. Als je dit wilt meemaken, heb je een dikke bankrekening nodig, er zijn Camarotes van zo’n 600 euro per avond!!!!

Gelukkig bestaat er ook zoiets als Pipoca (in Nederlands Popcorn). Dit is voor de mensen met wat minder geld, zoals wij. De meerderheid van de feestende mensen tijdens Carnaval zijn Pipoca. Er is geen specifieke ruimte afgezet, maar je loopt op straat mee met de optocht (zonder in het Bloco te komen). Het nadeel is alleen dat het hier heel erg druk kan zijn, maar verder is het geweldig!

Aangezien wij niet ons halve reisbudget aan Carnaval wilden besteden, hebben wij 4 van de 5 dagen op eigen houtje tussen de Pipoca-mensen gefeest. De sfeer was geweldig! Iedereen danst, springt, zingt en is heel vrolijk. De muziek is heel anders dan in Nederland, maar aangezien wij inmiddels redelijk op de hoogte waren van de Braziliaanse muziek, konden wij veel nummers lekker hard meezingen. En ook de bijbehorende dansjes gingen steeds beter, zeker na een paar biertjes!

Shirley en onze andere vrienden uit Aracaju sparen het hele jaar door voor Carnaval en hadden dan ook voor elke avond een Bloco of een Camarote. Op de derde avond had Shirley een Bloco met een leuke artiest waar wij ook graag bij wilden zijn. Zo gezegd, zo gedaan. Zonder het kenmerkende shirt mag je eigenlijk het Bloco niet in, maar wij hadden daar zo onze eigen oplossing voor! Met een beetje Nederlandse charme en een paar biertjes voor de mensen aan het touw glipten we zo naar binnen. Shirley’s reactie op onze actie was onbetaalbaar! Super leuk dat we toch nog een dag met haar konden feesten.

De laatste avond gingen al onze vrienden naar een Camarote en na lang twijfelen, hebben wij ons er ook aan overgegeven met de gedachte ‘dit moeten we toch een keer meegemaakt hebben’! We hebben een leuke avond gehad, maar onze voorkeur gaat toch uit naar de sfeer en gezelligheid van de straat.

Na 5 dagen dansen, springen en zingen konden onze voetjes niet meer en uitgeput gingen we terug naar Aracaju. We kunnen wel zeggen dat Carnaval in Salvador echt het allerbeste feestje is wat we tot nu toe hebben meegemaakt!!

Terug in Aracaju begonnen we aan de laatste week van onze stage. Dat hield in onze artikelen afschrijven en onze eindpresentatie voorbereiden. Met tegenzin gingen we weer aan de slag, de laatste loodjes wegen altijd het zwaarst.. Dat was nu zeker het geval. Na een weekje ‘hard’ studeren zijn onze artikelen nu zo goed als af en hebben we gister ons werk gepresenteerd aan onze begeleider en zijn Geneeskunde studenten op de universiteit van Aracaju.

Als afsluiting van onze tijd hier gingen we ’s avonds samen met onze begeleider en een aantal van onze vrienden uiteten. We hebben het heel gezellig gehad en kregen zelfs een aantal lieve afscheidscadeautjes. Voor Shirley hadden wij speciaal een fotoboek gemaakt met allerlei foto’s van alle dingen die wij samen hebben gedaan hier in de afgelopen maanden. Ze was er heel blij mee en de tranen vloeiden dan ook rijkelijk.

Na vier maanden in Aracaju gewoond te hebben, hadden we heel wat spullen verzameld. Ondanks dat Simone haar ouders al heel veel mee terug hadden genomen naar Nederland, was het toch echt een heel karwei om onze backpack in te pakken. Maar het is gelukt!

Shirley en Hugo hebben ons vanochtend naar het vliegveld gebracht en na een laatste selfie te hebben genomen, was het toch echt tijd om te gaan.. We gaan hun wel missen, maar we zijn klaar voor ons nieuwe avontuur! Op naar 10 weken reizen door nog een stukje Zuid-Brazilië, Bolivia, Peru én de Galapagos Eilanden! We hebben er enorm veel zin in en zullen jullie (als we goed internet hebben..) op de hoogte houden van onze avonturen!

Liefs,
Marijn en Simone

• 28 Februari 2015 - 09:37

Margot:

Nou meiden dat was weer een feest om te lezen. Geweldig om te zien hoe jullie genoten hebben van de tijd in Aracaju en hoeveel leuke en lieve vrienden jullie daar gemaakt hebben. Heel veel plezier op jullie reis en ik hoop dat je net zo'n leuke tijd tegemoet gaat als in Aracaju met net zo'n leuke vrienden. Geniet ervan

• 28 Februari 2015 - 13:02

Joop:

Nou, ik kan me wel iets voorstellen bij de feesten in Salvador, want we proefden de hogere sferen in Rio al, maar het werkelijk meemaken zal je niet snel vergeten!! Veel reis plezier. Ik zie uit naar het volgende verslag. Groet, Joop

• 28 Februari 2015 - 18:23

Mieke:

Leuk weer meiden, we zijn weer helemaal op de hoogte en wat ongelooflijk leuk wat jullie allemaal mee hebben gemaakt. Nu echte trekken!!! Geniet van al het moois dat jullie gaan doen!! Liefs xxx