Inca jungle trail to Machu Picchu!! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Marijn en Simone - WaarBenJij.nu Inca jungle trail to Machu Picchu!! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Marijn en Simone - WaarBenJij.nu

Inca jungle trail to Machu Picchu!!

Blijf op de hoogte en volg Marijn en Simone

06 April 2015 | Peru, Arequipa

Lieve allemaal,

In dit blog zullen we jullie, zoals beloofd, alles vertellen over onze Inca jungle trail naar Machu Picchu!

Dinsdagochtend vroeg werden we opgehaald door onze tourguide om te beginnen aan dit grote avontuur. Met een busje, waar we ons met z'n 18e in moesten proppen, reden we zo'n 3 uur door de bergen naar het beginpunt van onze trail bovenop de berg op 4300 meter hoogte. Vanaf hier was het plan om al mountainbikend af te dalen. Onze gids had ons van tevoren al gewaarschuwd dat het koud kon zijn en het kon regenen aangezien het nog het einde van het regenseizoen was, maar op ZO veel regen waren we niet voorbereid.. De regen kwam met bakken uit de lucht, maar toch, moedig dat we zijn, besloten we op de mountainbike te stappen en de afdaling aan te gaan. Dit was een eitje vergeleken met death road aangezien de weg geheel geasfalteerd was! De grote hoeveelheid regen maakte het echter enigszins moeilijk omdat je soms nauwelijks wat kon zien door al het opspattende water. We werden dan ook zeiknat en echt letterlijk alles was doorweekt.
Niet de hele groep was zo moedig als wij, de helft van de groep besloot halverwege terug het busje in te gaan. Gelukkig klaarde het weer aan het einde van de afdaling op en eindigden we met een zwak zonnetje onderaan de berg. Al met al was het zo'n 4 uur 's middags voordat we bij onze lunchplek aankwamen. We hadden dus reuze honger! Na de lunch hadden we de rest van de middag vrij om het ministadje, waar we ook zouden overnachten, te verkennen. Dit was dan ook een goede mogelijkheid om de rest van de groep te leren kennen. Onze groep was erg internationaal en super gezellig!

Met behulp van wat kranten probeerden we onze schoenen wat te laten drogen gedurende de nacht aangezien ons de volgende dag een wandeltocht van 8 uur te wachten stond. Helaas waren de kranten niet opgewassen tegen de grote hoeveelheid water die in onze schoenen zat.. Met natte voeten begonnen we de volgende ochtend om half 8 aan de wandeltocht. De tocht begon met een vlak stuk langs de rivier waarna we een stuk moesten stijgen de jungle in. Het was hier super warm en de luchtvochtigheid was erg hoog dus de vele stops onderweg kwamen goed van pas!! Op een van de stops werd een aap als huisdier gehouden en Marijn werd slachtoffer van zijn (gemene) streken... Nietsvermoedend liep ze langs de aap die meteen zijn kans greep en op haar tas sprong. Blij als hij was, greep de aap het naamlabel van haar tas en verscheurde deze in duizend stukjes. (haha) Ook werden vele flesjes water van anderen gestolen door dit slimme beest.

Later in de middag bereikten we de officiële INCA trail, whoehoe! Onze tour ging wel 300 meter over deze steile trappen en we voelden ons net echte inca's (betekent letterlijk koning!). Helaas ging de route van onze tour niet verder over de officiële inca trail, omdat er maar een beperkt aantal mensen per dag op deze trail aanwezig mogen zijn. Dit pad is dus echt bestemd voor de mensen die 6 maanden van tevoren de officiële inca trail boeken en daar zo'n 600 euro voor neerleggen. Iets te veel van het goede voor ons! Delsalniettemin waren de uitzichten van onze tour ook echt adembenemend!

Na de lunch restte ons nog de laatste 2 uur van de wandeltocht. We staken een wilde rivier over met behulp van een cablecar: letterlijk niets meer dan een bakje aan een koord boven de rivier, dat aan beide zijden door sterke mannen heen en weer wordt getrokken. Aan het einde van de lange wandeltocht werden we beloond met een bezoek aan hotsprings. Tussen de bergen liggen deze natuurlijk verwarmde baden, waarin we heerlijk onze spieren wat rust konden geven. Helaas begon het na een tijdje wéér keihard te regenen. Zittend in de hotsprings was dit helemaal niet erg, maar toen het tijd was om met een busje naar het hostel te gaan, bleek dat de regen meer schade had aangericht dan wij dachten. Het regende zó hard dat de onverharde weg was veranderd in een modderrivier die ontoegankelijk was voor het busje. Dachten we eindelijk klaar te zijn met lopen voor vandaag, moesten we nog 20 minuten door de modder in de regen én in het pikkedonker naar het busje lopen..

De volgende ochtend. op Marijns verjaardag (!), stond het ziplinen op de planning. Een perfecte activiteit voor op je verjaardag! Het parcours bestond uit 5 kabels met in totaal een lengte van 3 km. Ondersteboven, met losse handen en met enorme snelheden raasden we over het parcours. Super leuk! Het middagprogramma bestond wederom uit wandelen. Gelukkig was dit niet zwaar, aangezien het een vlak pad was langs een spoorlijn van slechts een aantal km. Helaas hadden we wel weer wat regen onderweg, maar na 3 uurtjes kwamen we aan in Aguas Calientes. Tijdens het avondeten kregen we de briefing voor de volgende dag: onze tocht naar Machu Picchu! We moesten om 4 uur opstaan zodat we lekker vroeg naar binnen konden en zo veel mogelijk toeristengroepen konden ontlopen. Aangezien Machu Picchu hoger ligt dan Machu Picchu town moesten we nog 2400 officiële incatrappen beklimmen voordat we de ruïnes konden bereiken. In de stromende regen begonnen we aan deze klim. Gelukkig klaarde het al snel op en konden we de zonsopgang tussen de bergen aanschouwen. Onze gids vertelde ons nog wat over de geschiedenis van deze oude stad en daarna hadden we de rest van de dag voor onszelf. Als enige uit de groep hadden wij ook een toegangskaartje voor Machu Picchu mountain, een van de omliggende bergen die een prachtig uitzicht geeft over Machu Picchu. Echter, om de top te bereiken, moesten we nog een super steile tocht van 3 km aangaan bestaande uit smalle treden en steile klimmen. Inmiddels was het midden op de dag en bloedheet en de tocht was dan ook zwaar. Eenmaal boven aangekomen konden we genieten van het uitzicht, zeker de moeite waard!

De tocht naar beneden ging stukken sneller en binnen anderhalf uur stonden we weer in Aguas Calientes. Alhoewel sommige van onze groep 's middags al de trein terug naar Cusco hadden, hadden wij een goede deal gemaakt met onze agency en verbleven we een extra (gratis) nacht in Aguas Calientes. Iedereen van onze groep kwam chillen en douchen op onze kamer en 's avonds gingen we gezellig met het restant van de groep (degenen die de laatste trein terug hadden) uiteten en een biertje drinken. Marijn was echter kapot en besloot lekker in bed te blijven.

De volgende dag pakten we om 8 uur 's ochtends de trein terug naar Cusco waar we om 12 uur 's middags aankwamen. We hadden een afscheidslunch met het grootste gedeelte van onze tourgroep en 's avonds was het tijd voor ons om Cusco te verlaten en in te ruilen voor Arequipa. De nachtbus hierheen was lang en vermoeiend aangezien we allebei nauwelijks een oog hadden dicht gedaan..

Wij zijn nu anderhalve dag in Arequipa en hebben een beetje rondgelopen in het stadje en een aantal echte regelzaken gedaan. Wassen (12kilo!!), onze eigen Colca Canyon tour opzetten en een busticket boeken naar de volgende bestemming.

Vannacht om 3 uur gaan we met een bus beginnen aan ons 2-daagse avontuur naar de Colca Canyon. We hebben er opnieuw heel veel zin in en zullen jullie zoals altijd op de hoogte houden!

Liefs,
Marijn en Simone

• 07 April 2015 - 06:44

Margot :

Hoi meiden, wat een bikkels zijn jullie. Afgelopen tijd flink gewandeld en nu weer relaxen? Have FUN

• 07 April 2015 - 06:58

Mieke:

Lieve meiden, jullie moeten er wel wat voor doen..... Maar dan hebben jullie ook
    wel wat! Prachtige tochten maken jullie! Bijzondere plek om je verjaardag te vieren
    Rijntje

• 07 April 2015 - 21:09

Joop:

Jarig of niet jarig...geluksvogels zijn jullie zeker, als je dit machtig moois mag zien... want het is een voorrecht .. Geniet met volle teugen. Ik zie uit naar het volgende verhaal. x