Laatste land van onze geweldige reis; ECUADOR! - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Marijn en Simone - WaarBenJij.nu Laatste land van onze geweldige reis; ECUADOR! - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Marijn en Simone - WaarBenJij.nu

Laatste land van onze geweldige reis; ECUADOR!

Blijf op de hoogte en volg Marijn en Simone

05 Mei 2015 | Ecuador, Guayaquil

Lieve allemaal,

Hierbij ons laatste reisverslag dat wij nu aan het schrijven zijn op het vliegveld van Guayaquil. We hebben nog anderhalf uur voordat we vertrekken, genoeg tijd dus om jullie op de hoogte te brengen van onze laatste twee weken in Ecuador!

Na de überlange busrit van in totaal 28 uur kwamen we aan in Guayaquil. Al met al was de reis best te doen, mede door onze chille plekken helemaal vooraan in de bus met uitzicht op de weg. De enige reden waarom we naar Guayaquil gingen, was dat onze vlucht naar de Galápagos eilanden vanaf hier vertrok. De stad zelf is heel erg groot en verder niet zo bijzonder, maar we hebben ons 2 daagjes prima vermaakt met lekker shoppen op de allergrootste markt die we hadden gezien tijdens deze hele reis! Onze speciale missie voor Guayaquil was het scoren van een snorkel voor op de Galápagos eilanden! Na veel zoeken en rondvragen, hebben we uiteindelijk voor slechts 10 dollar een complete snorkelset gevonden. Een koopje bleek achteraf, want eenmaal aangekomen op de Galápagos eilanden kostte zo'n snorkelset toch al gauw 125 dollar !! (waarschijnlijk wel iets betere kwaliteit, maar dan nog !)

Voordat we echter naar de Galápagos eilanden vertrokken, hadden we nog 5 dagen Baños op de planning staan. Baños ligt wat meer landinwaarts in Ecuador, tussen de bergen en is daardoor uitermate geschikt voor vele outdoor activities. Dit was voor ons dan ook de reden om nog weer eens 7 uur in een ijskoude nachtbus te gaan zitten... In Guayaquil was het minimaal 35 graden en zonder enige twijfel gingen wij ervan uit dat het in Baños dan ook wel lekker weer zou zijn. Slechts met een kleine tas vol met korte broekjes, hemdjes en slechts 1 dun vestje vertrokken wij naar Baños. Een grote fout bleek later, in Baños was het gemiddeld 11 graden en regende het heeeeel veel (gegarandeerd elke ochtend!!). Nog zo'n pluspunt aan deze trip; de nachtbus had lekker doorgeraced 's nachts en zodoende kwamen we om 5:00 's ochtends aan in het natte Baños. Eenmaal in ons hostel (wat we gelukkig vantevoren gereserveerd hadden) bleek onze kamer echter pas om 3 uur 's middags beschikbaar... Dat werd slapen op de zitzakken in de huiskamer dan maar... Onze eerste dag in Baños was héél nat, het heeft letterlijk de hele dag geregend! En aangezien wij redelijk moe waren door de gebroken nacht, besloten we van deze dag de allerluiste dag van onze hele reis te maken. Bijna alle andere backpackers die ook in dit hostel verbleven besloten met ons mee te doen en zo hebben we dus de hele middag en avond films gekeken en spelletjes gedaan.

Na deze extreem luie dag besloten we dat het de volgende dag tijd was voor wat meer actie en daarom hadden we fietsen gehuurd. Samen met wat anderen gingen we de watervalroute fietsen, die eindigde bij een relatief kleine waterval waar je zelfs kon zwemmen! Het water was ijskoud, maar dat hield ons niet tegen om toch even een frisse duik te nemen!

Een bekende activiteit in Baños is het zogenaamde bridge jumping; met een elastiek touw om je bovenlichaam van een 80 meter hoge brug afspringen! Simone keek hier al dagen vol verwachting naar uit, terwijl Marijn was er juist al dagen enorm zenuwachtig voor was... Het moment dat je over de reling van de brug moet klimmen, op het randje van het platform moet staan en recht onder je de bulderende rivier ziet, zorgde toch zeker wel even voor knikkende knieën!! Achter je wordt er afgeteld, 3.. 2.. 1.. en duiken maar!! WAAAAUUUWWWW, dit is zó gaaf!! Een vrije val gevolgd door het heen-en-weer slingeren onder de brug door naar beneden, ontzettend leuk! De foto's spreken verder voor zich :-)!

De volgende dag regende het opnieuw de hele ochtend, helaas :-(. Gelukkig werd het aan het eind van dag toch nog droog en konden we naar de top van de berg waar de bekende Baños-schommel staat. Schommelen in de speeltuin zoals vroeger is niks vergeleken met deze schommel boven de prachtige vallei en met de bergtoppen op de achtergrond!

De laatste dag in Baños besloten we ons niks aan te trekken van alle regen en een activiteit te gaan doen waarbij we toch sowieso nat zouden worden, namelijk canyoning! Hierbij ga je op verschillende manieren afdalen van watervallen; abseilen, glijden en ziplinen! We hadden dit allebei nog nooit gedaan dus we wisten niet zo goed was we moesten verwachten, maar het bleek superleuk te zijn!!

Kortom; Baños was een enorm leuke tussenstop in Ecuador!

's nachts pakten we opnieuw de ijskoude nachtbus terug naar Guayaquil. We hadden nog slechts 1 dagje in deze stad en besloten om als voorbereiding op het beestige Galapagos alvast even wat dieren te gaan spotten in de dierentuin! Héél anders dan een Nederlandse dierentuin, zulke andere beesten hier!!

Dan was het toch eindelijk zo ver, maandag 27 april vlogen we naar de Galápagos eilanden, woehoeee!! De Galápagos eilanden bestaan uit heel veel kleine eilandjes, wel meer dan 100, maar waarvan er slechts een aantal bewoond zijn. Aangezien wij niet de hele week op 1 eiland wilden verblijven, hadden wij van tevoren al besloten dat wij de 2 grootste eilanden wilden bezoeken, Santa Cruz en Isabela. De eerste 3 dagen zaten wij op het hoofdeiland Santa Cruz. Nadat we de eerste dag het eiland zelf verkend hadden en reeds de nodige wilde dieren (voornamelijk leguanen) hadden gespot, besloten we de tweede dag een snorkel tour te gaan doen. Met een bootje met in totaal 7 toeristen vaarden we naar een kleiner onbewoond eiland waar we met een gids het water in gingen. De onderwaterwereld was geweldig!! Zóveel zeeleeuwen, haaien, roggen, mooie en kleurrijke visjes! De zeeleeuwen kwamen soms zó dichtbij en zagen ons echt als vriendjes, maar eerlijk gezegd was dat soms best een beetje eng aangezien ze supersnel recht op je gezicht af kwamen zwemmen en pas op het laatste moment heel speels afbogen! De tijd vloog voorbij en voor we het wisten gingen we met de boot terug naar het strand. Maar wat bleek, de tour was nog niet voorbij aangezien een hele groep dolfijnen onze boot kwam omringen! Ze deden hun kunstige sprongen naast onze boot en bleven enige tijd met ons mee zwemmen. De gids besloot dat we wel even konden stil liggen zodat we het water in konden om tussen deze prachtige beesten te zwemmen! Wat een ervaring, super vet!

De overtocht naar Isabela eiland ging per boot en duurde ongeveer 2 uurtjes. De zee was relatief rustig en de toch verliep prima. Isabela is veel minder toeristisch en bij aankomst vonden wij dit direct al een leuker eiland! Zeeleeuwen en leguanen verwelkomden ons op het strand en we hebben dan ook genoeg foto's van deze leuke dieren genomen! Na de geweldige ervaring van de vorige snorkeltocht besloten op Isabela opnieuw een snorkeltocht te doen; de lava-tunnels! Het eerste deel van deze tour was ook weer prachtig en voor de zeeschildpadden en zeepaardjes hadden we nog niet gezien en waren daarom vooral bijzonder om te zien! Het tweede deel van de tour kon helaas niet doorgaan vanwege de extreem hoge golven en hierdoor was de terugtocht naar de haven dan ook wel een beetje spannend. 's avonds sloeg het weer zelfs helemaal om... bakken met regen vielen uit de lucht en de zee ging als een gek tekeer! Straten stroomden onder en de hotels aan de kust hadden natte vloeren! Het allerslechtste nieuws moest nog komen; alle boten terug naar Santa Cruz waren gecanceld voor de dag daarna.. en dus ook die van ons!! Wij moesten echter op deze zondag terug naar het hoofdeiland aangezien onze vlucht op maandagochtend hiervandaan vertrok. Na veel gestress en gedoe, hielp de havenmeester ons met het boeken van een vliegticket naar het hoofdeiland. Een duur grapje, maar ach; we hadden geen keus...

De Galápagos eilanden waren een geweldige ervaring en een prachtige afsluiter van onze reis! Vanochtend zijn we dus vertrokken van de Galápagos eilanden naar Guayaquil en op dit moment wordt vlucht omgeroepen om te gaan boarden. Dus lieve allemaal, wij stappen zo het vliegtuig in en komen naar huis!

tot sneeheeel, doeeeeeeeeeiii!!

Foto's uploaden hebben we geen tijd meer voor, sorry!! Check facebook :-)!

See you in Amsterdam!!

Liefs Simone en Marijn

• 05 Mei 2015 - 08:43

Mieke:

Laatste heerlijke verslag gelezen!!! Kan niet wachten jullie 'live' te zien en te spreken. Wat hebben jullie een ongelooflijke prachtige maanden gehad!!! Goede reis terug en we zien jullie vanmiddag op Schiphol! Xxx

• 05 Mei 2015 - 12:53

Margot:

Op de valreep nog jullie verslag gelezen. Staan straks op jullie te wachten!! XXX

• 05 Mei 2015 - 13:54

Joop: